Showing posts with label Makan. Show all posts
Showing posts with label Makan. Show all posts

Thursday, October 13, 2011

Restoran Mukmin, Seksyen 19 Shah Alam

Lagi gambar makan2 yang lama dah ada dlm draft, dr blogku ini tak berupdate, at least ada some info to share......info membina badan...huhuhu

Dah pegi lama jugak....semua food mmg sgt best!!!!....recommended!!!

Ketam telur masin
1st time cuba sbb byk sgt review yg best pasal mamat nih.....ternyata mmg best!!


Siakap Hong Kong Style
Mula2 cari menu yg penah makan dulu tp tak ingat nama, maklumlah nama cina kan..we all just describe cemana rupa masakan tu & the waiter suggest this. Memang sangat sedap!!!! rupanya cam biasa ja kan but don't judge him by its look. Very tasty!
Really Recommended!!!

Menu sampingan sup sayur & telur dadar
Sup & telur dadar menu wajib for uzma.

 
Sup sayur pn sedap la weii!!! Rasa lain dr yg lain...



Alhamdulillah licin semuanya...semua sedap2 belako.
Sila bandingkan, harga makan sama mcm mkn kat jeram, rasa jenis masakan cina plak kay..


Restoran Cina Muslim, so suasana pn ala2 restoran cina la....

Sedapnya umar hirup sup sayur...

Berseleranya makan....

Bila nk mai sini lagi abah!!!...


Pic googled

Wednesday, October 12, 2011

Restoran Pantai Jeram

Dah lama pegi nih....saja godek entry draft yg lama2 ada lg blm publish...heheheh
selamat melelehkan air liur....

Sotong goreng tepung, thumbs up!!

Chili crabs....sedap tp tak puas sbb ketam cinonet...


Kailan ikan masin...rupa mcm grg belacan plak...taste ok...


sup cendawan...taste ok
uzma hirup semua kuah, kami mkn isi je
Telur dadar....uzma sorg ja bedal


Our food, masa ni butter prawn blm sampai


Berebut2 tempat...mkn tak habis lg org dah dtg cop...

bedal kerang rebus dulu, nasik blm sampai, umar pn makan byk sampai terkatup mata 
Ayah ndak pn ikut skali



Burpp....Alhamdulillah...



Muka2 happy kenyang & mkn free....hehehe

Overall...food OK, rasanya sama mcm kat semua2 restoran, tp sgtlah ramai sbb murahh...semua mknan kami price tak sampai RM100 pn...almost lah...


Friday, July 1, 2011

All Time Favourite!




Walaupun tak sedap, pedas, ceroi pasti akan habis jugak semangkuk. Sangatlah berbaloi kalau buat kat rumah sebab pasti akan diulang-ulang dari pagi sampai malam berhari-hari selagi stok masih ada. Bermula dai kakaknya, melarat sampai ke adik pulak. Begitu taksubnya mereka pada
 LAKSA

Pic from google


Masih dalam peringkat beginner dalam memasak laksa. Insyaallah lepas ni lebih terror KALAU selalu masak hehehehe....
Ibunya selalu mengambil langkah RAJIN dengan membeli di pasar malam atau mana-mana gerai yang dijumpai.

Monday, May 30, 2011

Multiple Celebration

Idok le banyak sangat sampai berpuluh-puluh. Tapi banyak la sikit dari bulan-bulan lain yang biasa. Bulan Mei bulan paling meriah pada tahun ini untuk diriku. Ini semua dek kerana dengan adanya Hari Konvokesyen adik kesayanganku Ayu. Konvokesyen utk Diploma je, tapi mesti la kena raikan jugakkan. Dan ini la juga masanya untuk mama & abah berjalan-jalan ke rumah anak kesayangan mereka. Jangan silap faham, semua anak-anak merupakan anak kesayangan....

Bulan Mei pada hari Ahad dalam minggu ke-2 juga merupakan HARI IBU. 20 Mei Hari Lahir Mama & 21 Mei Hai Lahir adik kesayanganku Shiela. Banyakkan nak celebrate? Dengan rajinnya seperti yang tersenarai dibawah:
                                                                                                           1) Hari Ibu
                                                                                                           2) Hari Konvokesyen Ayu
                                                                                                           3) Hari Lahir Mama
                                                                                                           4) Hari Lahir Shiela

Muka-muka yang diraikan....really luv them so much!!


 Tahniah Ayu! Berusaha lagi utk degree pulak ...

 Selamat Hari Lahir Mama yang ke 56
 & Selamat Hari Ibu, engkaulah ratu hatiku

 Selamat Hari Lahir Cikgu Shiela

Sempena dengan semua kejadian istimewa seperti di atas, dengan penuh rasa bersyukur dan berbesar hati bawak la semua yang hadir makan besar. Bagiku mcm ni pun dah dikira makan besar. Alhamdulillah dapat rezeki lebih sikit apa salahnya berkongsi bersama-sama orang yang tersayang. Lebih berkat dan selamat.
Sebelum kedatangan mama punyalah buat research cari tempat makan yang best. Oleh kerana hari kami nak makan tu jatuh pada hari lahir mama, maka mama diberi kuasa untuk membuat pilihan. Dah tanya awal-awal memang mama dah pilih Chinese Food. Punya la dok google Makanan China Muslim. Memang dah byk kan sekarang. Sedap-sedap plak tu. Oleh kerana agak kesuntukan masa, pilihan mama sempoi jek. Jom pegi sini dah le... Dekat je dengan rumah, boleh balik awal memandangkan En. Cikgu sekolah plak esok.
Mama suka sgt nak makan sayur banyak-banyak. So kat sini memang byk pilihan jenis sayur dan semuanya sedap-sedap belaka. Nasib baik sebelum tu memang ada jugak ter'google' pasal tempat ni, so dapat tahu beberapa kelebihan yang boleh digunakan.




Yupp...we all dinner kat sini je


Hasil dari kerajinan men'google' hari tu baru dapat tau ada diskaun untuk beberapa orang yang istimewa.

Memamg kalau kesitu tak ada pun diorang tayangkan keistimewaan ini. So, pada yang dah tahu tu, jangan sia-siakan keistimewaan ini. Kalau ada salah sorang yg makan tu kakitangan kerajaan, mai pinjam sat kad kerja tu, dapat gak diskaun. Kebetulan haritu ada 2 org kakitangan kerajaan yang makan sekali. Kalau boleh combine dua-dua kan bagus, boleh dapat 20% heheheh... melampau




Kalau takdak sesiapa kakitangan kerajaan yang makan sekali jangan risau!!! Kalau mak, abah, tok wan ke join makan sekali boleh dapat laaaaagi banyak diskaun. Tapi dengan syarat hari selasa je. Baru berkat bawak mak, abah, nenek yang dah tua tu datang makan-makan. Untuk lebih lanjut, sila klik kat bawah ni.
diorang kena bagi royalti nih sebab dah tlg promote...hehehe

Alhamdulillah semua orang kenyang dan happy malam tu. Seronok sangat bila dalam keadaan macam tu.


Last but not least, semoga anak-anak ibu akan belajar rajin-rajin dan berjaya macam mummy (panggilan untuk ayu).

Ambik Berkat!!!!

Tuesday, April 19, 2011

What happened on that day?

Awal pagi selepas subuh tiba-tiba terdengar bisikan berhampiran telinga "Happy bithday!!". Jawapan yang diterima oleh sang pengucap "Happy Birthday je ke?" sangat tidak menghargai kan? Tetapi jauh dilubuk hati sangat gembira dan terharu dengan ingatan yang ditunjukan.

Kesian en. cikgu seawal sebelum subuh dah kena bangun bersiap-siap untuk menunaikan tanggungjawab kepada anak bangsa supaya menjadi orang yang berguna. Begitulah rutinnya setiap hari. Sedangkan aku masa itu, tengah bergolek atas katil ke? Ya, semestinya hari Sabtu hari rehat. Kesian lagi sekali buat en. cikgu yang terpaksa bertugas pada hari cuti. Cuti ganti. Actually setiap pagi en. cikgu memang akan mengejutkanku utk bangun pagi solat subuh dan bersiap sedia untuk rutin setiap pagi yang amat sibuk. Mandi, solat, iron baju, kemas beg anak-anak, kejutkan Uzma bangun tuntuk mandi & bersiap utk ke tadika. Tak seperti en. cikgu yang memang well-prepared, dah siap sedia iron baju sendiri malam sebelum tu. Ya betul! dia iron baju sendiri. itu yang aku pinta, tapi kadang-kadang bila rasa penat/malas sangat baru aku dipujuk utk iron baju. Itu pun iron awal pagi. Terima kasih sayangku, yang sangat memahami diriku. Tak mengapa hal-hal lain biar tidak dibantu, tapi bab iron baju ni memang aku betul-betul liat sikit. Sedangkan baju sendiri pun kadang-kadang malas nak iron, belasah pakai macamtu saja. Teruk kan?

Cuma bezanya pagi ni lebih istimewa, panggilan bangun tidur kali ini disusuli dengan ucapan istimewa dari yang tersayang. Semestinya ucapan "Terima Kasih" diucapkan selepas itu.

En. cikgu memang sangat susah kalau nak diajak berjumpa rakan-rakan lama. Sedangkan kawan dia sendiri pun agak susah dia nk jumpa. Sudah agak lama kuingin bertemu dengan teman lama masa sekolah ni. Waktu study dulu tak la rapat sangat, tapi semenjak bertemu kembali di fb, rasa macam dah rapat pulak. Thanks to fb for this. Padahal dekat saja, tapi disebabkan masa dan keadaan, benda yang senang jadi susah. Jadi, inilah masa dan peluang yang patut ku gunakan.

So, for birthday this time, tak mintak apa-apa pun, cuma bawakkan ke rumah rakan lama yang memang nak jumpa sangat-sangat nih. Hari ini merupakan hari akikah untuk anaknya yang ke-2. Ampang, memanglah macam dekat sebab dalam negeri Selangor jugak. Tapi mengambil masa 1 jam jugak nak sampai. Dengan confident aku cuma key-in coordinate yang diberi. Totally ikut semua arahan gps. Bawak jalan jauh dan makan banyak duit pulak tu. Tapi demi keinginanku, si suami tersayang ikutkan saja dalam perjalanan kena bebel jugak. Malangnya si gps yang konon canggih sangat ni dah bawak kami ke tempat lain. No. rumah yang sama tetapi tempat berlainan. Hati rasa sikit kecewa, dah pukul 4 masa tu, sedangkan majlis tamat 4.30 petang. Tak buat homework, patutnya aku kena search google map for back-up, tapi nak percaya 100% pada cik gps ni kononnya. Ini lah akibatnya. Demi tidak mengecewakan birthday girl, en. cikgu berusaha lagi dalam bebelan call kawan-kawan yang tahu dan google map thru hp. Alhamdulillah sampai jugak kami ke sana walaupun sampai dah tepat pukul 4.30. Makanan almost habis, tapi khemah masih ada, asap kambing pun dah tak nampak, tapi itu semua tak penting, janji dapat ketemu dengan teman yang dah lama tak jumpa ni.


Azlin, kalau tiba-tiba terbaca entry ni sorry ye, ambik gambar posting kat sini without your permission. Rasanya lin tak kisah sebab dia publish kat fb jugak.


More than 10 years tak jumpa, Azlin tetap gorgeous seperti dulu. Tapi bukan senang nak maintain mcm ni. Memang dia sangat concern dengan penjagaan diri. Percaya tak dia masih dalam pantang (day 33) utk anak ke-2 tapi masih macam anak dara. Nampak macam aku plak dalam pantang nih. Terharu sangat dapat berjumpa kembali. Really love that moment. Memang tak dapat borak lama-lama sangat and I understand bila dah kenduri mcmni semua org nak kena layan. Walaupun dah habis kenduri ada lagi yag masih bertandang. Bila dah lama tak jumpa dan borak-borak, rasa macam suara Lin dah lain sikit, ke sebab aku yg tak ingat hehe.

Khalis Zyad yang so adorable.


Khalis Irfan dan Khalis Zyad. Tak sempat nak kelebek lama-lama baby sebab abangnya yang protective. Always want to kiss adik dia and peluk-peluk.

Sama-sama laki bini macam tak kawin lagi. Both memang pandai jaga badan. So admire to both of you. Azlin so lovely even masih dalam pantang with her charming husband.

Cantik kan buaian baby ni? Memang orang-orang sini, I mean Selangor/KL wajib ek buat majlis berendoi semua ni? Tak penah nampak sebelah Penang/Kedah buat majlis grand macam ni. Dah macam pelamin kan? So sweet.


Esoknya kami berjalan-jalan lagi ke PAS, en. cikgu nak beli sesuatu utk tugasannya. My sweet, lovely husband tiba-tiba ajak makan di sini. Thanks so much my love, dah la bawak jauh-jauh semalam, ada lagi tanda hati darinya.

 Macammana nak jadi macam Azlin nih? Rasa saja nak jadi, tapi applicationnya tidak. Utk hari istimewa kita skip dulu ye ye ke hari ni saja?.

Really love their muffin. What's your flavour?  Mine and hubby off course Vanilla.

Oh ya, masa ni ada promosi, for every 2 sets of quarter meals, you are entittled for this kid set. Berbaloi jugak kan. Memang hari tu we bring along Uzma and Umar.


Thanks so much also to all my friend and family yang wish thru FB, phone call, sms, face to face. I really appreciated it. Kalianlah pelengkap hidupku di kala suka dan duka. Kalau korang semua tak ada, maka bosanlah perjalanan hidupku.

Especially to my beloved family, my husband & kids. Thanks so much abang, penat-penat balik keja, terus bawak we all pegi Ampang hari tu. Kehadiranmu menyempurnakan hidupku.

Friday, June 11, 2010

Arabian Night Dinner

Setelah melilau hampir 1jam lebih, akhirnya sampai la kat restoran nasi arab pujaan ibu/bapa menakanku ini.
Org penang lagi terror dr org sini nampaknya...hehehehehehe. We all kalau tempat jemm memang sorry la nak pegi. KL pun setahun tak sampai 10 kali pegi. Allergicnya jemm ni. Tp kan kalau dah tinggal area lembah kelang ni mmg tak blh lari punya dr badi jemm nih....huh.

Located at Seri Petaling. Menurut en cikgu dulu dia penah mai sini sekali & tempat ni memang markas utama tabligh. Yaa betul memang sampai je area tu ramai sgt manusia2 berjubah, berserban, berpurdah. Rasa mcm ala-ala kat negara timur tengah pun ada. Bukan setakat org Malaysia, dari segala pelusuk dunia ada di sini. Patut la restoran tu kat sini. Ya Habibi....

Tadaa...dah sampai... AL DIAFAH

Sebelum tu en cikgu nak menunaikan tggjawab yg amat penting yakni solat maghrib. Kat situ ada disediakan ruang solat. Aku tgh cuti sem masa tuh...heheheheh. Kat bawah restoran tu ada kedai Royal Dates. Macam2 kurma ada, dari yg fresh sampai ke kurma Ajwah. Best woo..masuk dlm kedai wangi semerbak haruman minyak atar. Perhiasan, jubah, semua ada & diimport khas dari negara arab...Ya habibi...


Masuk je dlm restoran tu fullamak..semuanya serba keemasan dan berukiran. Memang betul2 mcm kat negara arab lah. Terubat la skit luka dulu sbb tak dpt pi Egypt huhu... Banyak perhiasan yg fancy & arabian. Dgn tekonya, vase colourfulnya...

Dia punya toilet pun mak aiii...punya la cantik. 


Bukan setakat kat sinki tu, kat dlm toilet tempat nak ber... pun ada cermin berukir bagai...


Mula-mula dihidangkan arabian coffe jamu sbg meraikan tetamu. Baunya mak ai.....kuat bau rempahnya. Oleh kerana perut yg memang dah berkeroncong, terus je ngap tak sempat nak snap pic food masa sebelum makan tu..heheheh...

 
My Chicken Khabsa Rice & Starfruit juice

Fatin, Aisyah & BikNa pn ambik sama cam aku. Kami share jek sbb portion dia sgt lah byk menurut BikNa. Pak2 Arab kan mkn byk. BikNa order skali dgn Arabian salad. Sekali dia mai..aikk sikit je tak mcm dulu. Mamu pn order Khabsa Rice with Lamb. en cikgu share je dgn aku. Dia ni fanatik kambing sebenarnya. Tp sbb baru lps mkn sblm dtg td so, nak share jek..rugi..rugi...

Oleh kerana mcm tak cukup jek share kan, mamu tambah lagi menu Grilled Chicken Mhendy Rice. Fullamak yg ni lg sedap rupanya. Nasik dia mcm nasik minyak je tp tak berminyak sbb pakai olive oil. Which is very good for health. Ayam bakar dia pun hmmm...susah nk ckp sbb sedap sgt... bertambah-tambah eden makan...

My BikNa, Aishah & Fatin

ditemani "Pak Arab" a.k.a mamu
mcm pak arab kan mamu nih, cuma tak reti cakap arab je..heheheh

Thanks so much Mamu & Family for da compliment...

Sapa yg nak pegi restoran ni sila le pegi skodeng kat sini ye

Ni ada serba sikit gambar google utk lebih lanjut. TQ google & sapa2 yg terlibat


Makan ramai2 best nih..

Grilled Chicken Mhendy rice



Ni baru restoran yg betul, yg aku ambil atas tu restoran baru bukak lg selang sebuah.
Menurut mamu restoran yg lg satu tu open for event & ramadhan buffet.

YA HABIBI....



Apasal tah kali ni byk betoi mak aii..... terkena badi johan raja lawak la ni, dok tiru khalid
Related Posts with Thumbnails